هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

راه های تقویت حافظه تنها با 7 روش

امروز در این مقاله ( راه های تقویت حافظه تنها با 7 روش) قرار است به حافظه انسان، بخش های مختلف آن و همچنین چگونگی تقویت آن بپردازیم.


راه های تقویت حافظه تنها با 7 روش

حافظه چیست؟

حافظه قسمتی از شناخت است که رمز گذاری، طبقه‌ بندی و بازخوانی کد اطلاعات بر عهده آن است. با حافظه اطلاعات و شناخت، ماندگار و به مرور تکمیل می‌ شوند و با اشاره کوچک کدها و اطلاعات طبقه‌ بندی شده، آماده فعالیت و اثر گذاری بر اعمال ما در آینده می شوند.

اساس حافظه تشکیل ارتباطات موقتی قوی و کافی در قشر مغزی می‌ باشد. حافظه اغلب به عنوان سیستم پردازش اطلاعات نیز شناخته می‌ شود.

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت، که به آن حافظه ی اولیه یا فعال نیز می گویند، اطلاعاتی است که در حال حاضر نسبت به آنها آگاهی داریم یا به آنها فکر می کنیم. اطلاعات یافت شده در حافظه کوتاه مدت از توجه به اطلاعاتی که از طریق کانال های حسی مانند پوست، گوش، چشم بدست می آوریم می باشد.

  • حافظه کوتاه مدت بسیار کوتاه و خلاصه است. وقتی خاطرات کوتاه مدت مرور می شوند یا بطور فعال حفظ می شوند، به مدت بیشتری دوام می آورند.

  • حافظه کوتاه مدت محدود است. اغلب بیان شده است که حافظه کوتاه مدت می تواند هفت به اضافه یا منهای دو مقوله را در خود جای دهد. یعنی می توانیم حداقل 5 ماده اطلاعاتی و حداکثر 9 ماده اطلاعاتی و ماده های اطلاعاتی با میانگین 7 را در حافظه کوتاه مدت خود جای دهیم. برای مثال زمانی می خواهیم یک شماره تلفن یا پلاک ماشین را در حافظۀ کوتاه مدت خود نگه داریم.

حافظه بلند مدت

تفکر اغلب افراد این است که حافظه بلند مدت وظیفه دارد که اطلاعات و اتفاقاتی که در فاصله زمانی زیاد برای ما اتفاق افتاده است را ثبت کند.

اما در حقیقت حافظه بلند مدت بخشی که اطلاعات برای همیشه در آن ثبت می شوند و به نوعی با ضمیر ناخودآگاه ما به صورت مستقیم در ارتباط است.

برای مثال فرقی ندارد که یک اتفاق همین دیروز برای شما افتاده و یا ده سال پیش، اگر بتوانید به راحتی آن را به یاد بیاورید، یعنی حافظه بلند مدت شما به خوبی کار می کند.

اما اوضاع همیشه این طور نیست و گاهی وقت ها ما هرچه تلاش می کنیم، نمی توانیم مطلبی که به آن نیاز داریم را به یاد بیاوریم.

در این مواقع میتوان گفت که حافظه بلند مدت ما به خوبی کار نمی کند و ما نیاز داریم تا با استفاده از چند راهکار آن را به مسیر بازدهی باز گردانیم.

برای این امر، با دقت ادامه ی مقاله که در آن به راه های تقویت حافظه اشاره شده را مطالعه کنید.

راه های تقویت حافظه:

1_کار کشیدن از حافظه

یک رقصنده و طراح رقص مشهور آمریکایی که در زمینه تمرینات حافظه به نتایج جالبی دست پیدا کرده بود، راز موفقیت خود را بدین شکل شرح می دهد:

هر وقت پای اجرای هایی که طراحی می کردم می نشستم، سعی میکردم به 12 تا 14 مورد از اصلاحاتی که قصد داشتم بعد تر با گروهم در میان بگذارم فکر و آن ها را حفظ کنم.

اگر فکر می کنید حفظ این تعداد اصلاحات کاری ندارد، سخت در اشتباهید!


او ادعا می کند که اغلب مردم حداکثر می توانند سه مورد از اصلاحات را به یاد بیاورند؛ مقصود این است، یاد بگیرید نکات مورد نظر را یادداشت نکنید بلکه آنها را به خاطر سپرده و به یاد بیاورید.

پژوهش هایی که در رابطه با مغز انجام شدند نیز تاثیر مثبت این تمرین را تایید کردند.

فعالیت های ذهنی به ویژه فعالیت هایی که عملکرد مغز را در تمام سطوح تحریک می کنند، موجب بهره‌ وری مغز و در نتیجه تقویت حافظه می شوند.


پس اگر شما هم در موقعیتی قرار گرفتید که لازم باشد در مورد یک سخرانی اظهار نظر کنید، با دوستانتان در مورد مکانی تاریخی که بازدید کرده اید صحبت کنید و موقعیت هایی از این قبیل؛ فرصت بسیار خوبی است تا بتوانید از این روش استفاده کنید و ماهیچه های مغزتان را ورزش دهید.

2_تکرار مداوم یک کار جدید

وقتی خودتان را به انجام یک کار جدید عادت می دهید، مسیر های عصبی جدیدی در مغز شکل می گیرند که موجب می‌ شوند کارتان را بهتر و سریعتر پیش ببرید.


یک کودک سه ساله به قدری بزرگ شده که قاشق و چنگال را به دست بگیرد؛ اما کافی است آن را در غذا خوردن به حال خودش رها کنید؛ افتضاحی به بار می آورد که تا بحال ندیده‌ اید…
کودکان می توانند قاشق و چنگال به دست گیرند، اما هنوز قادر به درک آداب و شیوه ای که آدم بزرگ ها غذا می خورند نیستند.

اما سعی می‌ کنند با تکرار مداوم این رفتار یاد بگیرند.

گرچه در تمرین های اولیه، نتیجه چیزی جز کثیف کاری نیست، اما با تکرار مداوم این رفتار، مسیر های جدید عصبی در مغز شکل می گیرند که باعث یادگیری غذا خوردن به شیوه صحیح می شود.


حتما دلتان میخواهد بدانید که بزرگسالان چطور می توانند این مسیر های عصبی را در مغزشان به وجود بیاورند.


در وهله ی اول باید گفت هیچ کاری را به تعویق نیندازید!

شاید بگویید عادت به تعویق انداختن امور، در شما ریشه کرده است و نمی توانید، اما برای اینکه موتور مغزتان راه بیفتد پیشنهاد می شود کاری را انتخاب کنید که معمولا طرف آن نمی روید.


سپس به قسمت کوچکی از این کار مشغول شوید؛ از آنجا که این کار کوچک در راستای همون کار بزرگتری است که معمولا طرفش نمی رفتید، تشکیل مسیر های عصبی مغز به تدریج آغاز می شوند.

3_یادگیری یک مهارت جدید

ذهن و مغز شما مثل دیگر ماهیچه های بدن عمل می کند؛ هرچه بیشتر از مغزتان کار بکشید، عملکرد مغز بهبود پیدا می کند.

به طور مثال:

  • یادگیری یک ساز جدید موجب می‌ شود بتوانید چند کار را باهم، در غالب یک کار انجام دهید و همچنین در یک کار عملی، مهارت بیشتری کسب کنید.
  • یادگیری یک زبان جدید مغزتان را با طرز تفکری متفاوت مواجه میکنه و باعث میشود خودتان را به شیوه‌ ی دیگری ابراز کنید.


حتی می توانید یک قدم بلندتر بردارید و اقدام به یادگیری رقص کنید.


مطالعات نشان داده است یادگیری رقص در سالخوردگان به پیشگیری از فراموشی و آلزایمر کمک میکند.

4_کتاب خواندن

همه‌ی ما روزانه در روند انجام یک کار، به طور هم زمان حواسمان به جاهای دیگری هم پرت می شود.

به طور مثال: وقتی دارید یک فنجان چای می نوشید، حواستان به اینکه مواظب باشید فنجان چای نیفتد، روی خودتان نریزد، ساعت چند است و همچنین صحبت کردن با اطرافیان خود نیز پرت می شود.


انجام هم زمان تمامی این عمل ها باهم، باعث قطعه قطعه شدن تمرکز و حواس شما می شود.

روزانه ما این روند را بارها تکرار میکنیم و همینطور که مشغول انجام یک کار هستیم، دائم ذهن ما دچار پراکندگی می شود؛ گرچه ممکن است متوجه آن نباشیم!

اما این روشی که اکثر ما در پیش گرفتیم، باعث بروز استرس و عدم تمرکز می شود و موجب بهم ریختگی در بسیاری از کارها یا عصبانیت های بی مورد شده و حتی به عاملی برای دچار شدن به افسردگی نیز می تواند تبدیل شود.


اما زمانی که کتاب میخوانید، تمام تمرکز شما بر روی یک چیز است و فقط ایده ها و خیال پردازی هایی که آن کتاب به شما القا میکند در فکر شما میگذرد.

اینگونه از آن همه آشفتگی هایی که روزانه به خودمان تحمیل میکنیم دور میشویم و حتی در کوتاه مدت هم تاثیری که کتاب خواندن در زندگی ما گذاشته و باعث بهبود عملکرد ما شده را خواهیم دید.

کتاب خواندن علاوه بر تاثیر بسزایی که بر روی تقویت حافظه و افزایش تمرکز داشته، فواد بسیار دیگری هم دارد که ما به آن ها به صورت جامع، در مقاله ای به نام 10 دلیل برای کتاب خواندن پرداخته ایم.

اما آیا راهکار و تمرین دیگری هم وجود دارد؟

ممکن است خواندن یک کتاب برایتان خیلی جالب نباشد (اما این را بدانید که تفریح و چیز بزرگی را از دست داده‌ اید) در این صورت شما می توانید از راهکار دوم استفاده کنید:

  • یک کتاب یا مجله را بردارید و تعداد کلمه های یک پاراگراف را بشمارید.
  • این کار را دوباره تکرار کنید تا مطمئن شوید اشتباه نکرده اید.

می توانید کار را گسترش دهید و چندین پاراگراف و یا حتی کلمه های یک صفحه‌ ی کامل را بشمارید؛ سعی کنید به صورت ذهنی و فقط با چشم اینکار را انجام دهید.

این یکی از ساده‌ ترین تمرین ها برای بهبود تمرکز است.

5_تغذیه

مصرف تغذیه‌ ی سالم یکی از مهم ترین شرایط داشتن حافظه‌ ی خوب است. شما با اهمیت دادن به جسم خود می توانید عملکردی بهتر، نه تنها از نظر ذهنی بلکه در کل زندگی خود داشته باشید…
خوراکی‌ هایی نظیر ماهی، میوه و سبزیجات به عملکرد مطلوب مغز کمک می‌ کنند.

چند مورد که ممکن است خواص آن را ندانید:


اووکادو حاوی ویتامین K و اسیدفولیک است و از لخته شدن خون در مغز جلوگیری می کند.
این میوه در تقویت حافظه و افزایش تمرکز به خوبی عمل می کند چرا که اووکادو سرشار از ویتامین های C و B نیز است که در بدن ذخیره نمی شوند و باید آن ها را به صورت روزانه مصرف کرد.


مورد بعدی چغندر؛ سبزیجاتی که معمولا بچه ها میلی به خوردن آن نشان نمی دهند اما باید گفت که این سبزیجات ریشه‌ ای، جزو یکی از مغذی ترین گیاهان قابل خوردن می باشد و جایگاه ویژه‌ ای در فهرست غذاهای سالم دارد.


چغندر نه تنها باعث کاهش التهابات بدن شده بلکه بخاطر وجود آنتی اکسیدان ها، خاصیت ضد سرطانی بالایی هم دارد.


میوه ها، حبوبات و غذاهای بسیار دیگری هم وجود دارد؛ همچون: بلوبری، کلم بروکلی، گردو، نارگیل، زیتون، ماهی و…
که نه تنها باعث عملکردی بسیار بهتر در مغز شده، بلکه باعث جلوگیری از بسیاری بیماری ها و تقویت حافظه نیز می شوند.

6_ورزش

در نگاه اول از دید شما ممکن است ارتباطی میان ورزش و حافظه وجود نداشته باشد؛ باید گفت:
ورزش نه تنها در سلامت جسمانی بسیار مؤثر است، بلکه موجب تقویت حافظه نیز می‌ شود. به طوری که تنها ۲۰ دقیقه ورزش، به پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه کمک می‌ کند. همچنین با ورزش می‌ توانید روند تشکیل اتصالات عصبی جدید در مغز را سرعت ببخشید.

خلاصه اینکه ورزش به یادگیری سریع‌ تر و افزایش سطح هوشیاری می‌ انجامد و همگی این فواید فقط با تحرک بدنی حاصل می‌ شود.

چنانچه از جمله افرادی هستید که به طور منظم ورزش نمی‌ کنید و از اینکه مغزتان را از فواید ورزش کردن محروم کرده‌ اید، احساس گناه می‌ کنید؛ می‌ توانید با برنامه های ورزشی به راحتی آب خوردن این امر مهم و ضروری را به یک عادت دلپذیر تبدیل کنید.

7_معاشرت

امروزه در جامعه آمار افرادی که درونگرا هستند روز به روز در حال افزایش است. افراد درونگرا معمولا با معاشرت نکردن، مشکلاتی عصبی و ذهنی برای خود به وجود می آورند.


اما از طرفی افراد برونگرا از طریق صحبت کردن با دیگران سعی می‌ کنند به درک صحیح‌ تری از افکار خود برسند و در واقع با این رفتار، افکار خود را پردازش می‌ کنند.
بحث دیگری که در میان است، آن دسته از افرادی هستند که تصور می کنند درونگرا هستند.


طبق تحقیقاتی که روی افراد مختلف انجام شده و آزمون تست شخصیتی را انجام داده اند، برخی از آن ها از دیدن نتیجه حسابی شوکه شدند چرا که همیشه فکر می‌ کردند خصلت درونگرایانه دارند، اما نتیجه‌ ی آزمون آن ها چیزی به غیر از این را نشان می داد.

در نتیجه آن ها متوجه شدند که چقدر هم‌ صحبتی با دیگران به ساماندهی افکارشان کمک می‌ کند و به این ترتیب، موقعیت جدیدی را به عنوان یک فرد برونگرا پذیرفتند.

حال که با چندین روش از چگونگی تقویت حافظه آشنا شدید، شاید تلنگر و جرقه‌ ای برای شما باشد تا سبک جدیدی را برای زندگی خود در پیش بگیرید.

فقط کافی است اراده کنید و راهکارهایی را که یاد گرفته اید، به کار ببرید تا تاثیرات مثبت آن را در زندگیتان نظاره گر باشید.

نیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *