هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روش های مطالعه موثر (5 مورد ضروری)

روش های مطالعه موثر

فهرست مطالب:


جالب است بدانید هوشمندانه درس خواندن یا به طور کلی مطالعه بهینه، تنها به مدت زمان و انرژی صرف شده برای این کار بستگی ندارد؛ بلکه مهارت و روش در پیش گرفته در این مسئله نیز از عوامل بسیار تاثیر گذار است.

در ادامه با ما همراه باشید تا به پیش نیاز ها و روش های مطالعه موثر بپردازیم.

1_وجود علاقه

اهمیت علاقه در هنگام مطالعه

اولین مورد از روش های مطالعه موثر و بهینه که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد، داشتن علاقه است.

بیایید با یک پرسش مهم شروع کنیم:

معمولاً دلیل شما برای مطالعه کردن چیست؟

اولین نکته ای که نه تنها در هنگام مطالعه کردن بلکه در انجام تمامی کار ها در زندگی به آن باید توجه کرد، مسئله علاقه است که متاسفانه معمولا افراد آن را نادیده می گیرند.


تصور کنید شما نوجوانی هستید که زمان زیادی را صرف مطالعه ی مطالب درسی خود می‌ کنید. اگر هدف شما از مطالعه صرفا مسئله کنکور، قبول شدن در یک رشته و در نهایت رسیدن به یک شغل است، باید بگویم که موانعی در راه خود خواهید داشت؛ چرا که نبود علاقه در یک موضوع آن را برای شما تبدیل به یک اجبار و عادت می کند.

همچنین اگر شما یک فرد شاغل هستید که هر روز صبح بیدار شده و در محل کار خود حاظر می شوید اما از آن کار احساس رضایت نمی کنید و می خواهید با حس بهتری زندگی کرده و از تمام پتانسیل خود بهره ببرید، بهتر است به دنبال شغل دیگری باشید…

در واقع این نکته یک مسئله روانشناختی است:

(( هر آنچه یکباره بدون علاقه در مدت زمان زیادی انجام دهید، چیزی از درون شما با آن خواهد جنگید و حس منفی به شما خواهد داد. ))

همچنین طبق نظریه ای که وجود دارد اغلب آن هایی که در زمینه آزاد مطالعه می کنند، معمولاً کتاب ها را می خوانند تا اسم و معانی کلی آن ها را بدانند تا بتوانند نظرهایی کلی از مفاهیم آن ها را در یک صحبت دوستانه، مکالمه و یا جامعه به دیگران انتقال دهند.

اما ثابت شده، این روش نمی تواند یک روش کلی، کامل و مفید برای یادگیری باشد.


پس با علاقه برای آگاهی و رشد خود مطالعه کنید تا مفاهیم و آموزه های یک مطلب را به خوبی درک کرده و در ذهن بسپارید.

2_انگیزه داشتن

اهمیت با انگیزه بودن در انجام کار ها

نکته دوم از روش های مطالعه موثر انگیزه داشتن است.

ابتدا بیایید به مفهوم انگیزه بپردازیم:

انگیزه نیرویی است که ما را به سمت انجام کارهایمان سوق می‌ دهد و بزرگ ترین هل دهنده ما به سمت موفقیت است؛ از این رو با انگیزه بودن نه تنها در مطالعه امری بسیار مهم است، بلکه وجود آن در راه رسیدن به همه اهداف ما، تاثیر بسزایی دارد.

گاهی ممکن است در انجام یک روند هرچند که آن کار برای شما مهم باشد و به آن علاقه مند باشید، پس از گذشت مدتی انگیزه ای که در ابتدا نسبت به آن داشتید را از دست بدهید و کار خود را به کلی رها کنید.


یکی از راهکار های پیشگیری و مقابله با این موضوع، تعیین تشویق و تنبیه است:

در همان ابتدای کار تنبیهی برای خود مشخص کنید تا در صورت پیروی نکردن از برنامه به سراغ آن بروید و البته تشویق را هم فراموش نکنید و تلاش کنید در راه رسیدن به یک موقعیت و انجام روندی که در پیش دارید، موفقیت های کوچک را نادیده نگرفته و آن ها را جشن بگیرید که این نیز خود موجب افزایش انگیزه می شود.

از طرفی:

توقع بیش از حد از خود نداشته باشید چرا که سخت گیری بیش از حد با مرور زمان باعث دلسردی شما خواهد شد.

برای مثال:

شما فردی هستید که تا کنون به طور منظم اهل مطالعه کردن نبوده اید و حال می خواهید 3 ساعت مطالعه آزاد در هفته را به لیست کار های خود اضافه کنید.

انتظار نداشته باید از همان روز اول و از صفر دقیقه مطالعه در هفته، به سرعت به 3 ساعت مطالعه در هفته برسید بلکه شما نیازمند برنامه ریزی منظم و تدریجی هستید و باید زمان مطالعه خود را به آرامی افزایش دهید تا به هدف نهایی خود دست یابید.

3_برنامه ریزی

اهمیت داشتن برنامه ریزی در انجام کار ها

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین انجام یک کار، به طور هم زمان افکار مختلف زیادی به ذهنتان حجوم آورده و باعث عدم تمرکز کافی شما بر روی کارهایتان، کلافگی، سردرگمی و در نهایت اتلاف زمان بسیاری شود.

اصطاحا این حالت را پرش ذهن می نامند.

از این رو ما برای به حداقل رساندن این امر، نیاز به یک برنامه ریزی داریم.

علاوه بر آن گاهی ممکن است در انجام وظایف و کارهای خود کوتاهی کرده و آن ها را آن قدر به بعد موکول کنیم تا دیگر به طور کل از یاد ببریم؛ اما در صورت داشتن یک برنامه ریزی، این اتفاق رخ نخواهد داد.


از طرفی دیگر:

پیروی از برنامه موجب تقویت اراده می شود.

علاوه بر آن با گذر زمان، رجوع به برنامه و نگاه کردن به مسیر طی شده، می تواند برای شما یاد آور زحماتی که کشیده اید و همچنین منبع خوبی برای برسی عملکردتان و پی بردن به نکات مثبت و منفی شما باشد.

در نتیجه:

برنامه ریزی یکی از نکات مهم نه تنها در مطالعه کردن، بلکه در تمامی بخش های زندگی است.

4_زندگی سالم و تغذیه

اهمیت داشتن زندگی سالم و تغذیه مناسب

برای ((بهبود عملکرد حافظه)) و افزایش کارایی مغز که دو عامل مهم در یادگیری و مطالعه صحیح و موثر است و در نهایت موجب حفظ تعادل در زندگی می شود،

علاوه بر سلامت روان، به سلامت جسم، یعنی داشتن زندگی سالم و تغذیه مناسب نیز باید اهمیت داد.

آب کافی بنوشید:

آب مایه حیات است و نوشیدن آب کافی در طول روز برای حفظ سلامت مطلوب بدن امری ضروریست.

اینکه بدن ما به چه مقدار آب نیاز دارد با توجه به حجم فعالیت سن وزن دمای هوا و… متفاوت است؛ اما میزانی که معمولا توصیه می شود:

مصرف 2/7 لیتر آب برای خانم ها و 3/7 لیتر آب برای آقایان است.

ورزش کنید:

عدم تحرک فیزیکی، باعث از بین رفتن تعادل انرژی در بدن می شود که به مرور زمان منجرب به اضافه وزن و ایجاد بیماری های بسیاری می شود.

روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون پوکی استخوان و… را کاهش می دهد و

حداقل این میزان تحرک برای هر فرد بزرگسال ضروریست.

و اما باید اضافه کرد:

میزان فعالیت بدنی مورد نیاز هر فرد به وزن او بستگی دارد.

اگر احساس می کنید 30 دقیقه ورزش برای شما کافی نیست و از طرفی هم چنان دچار افزایش وزن می شوید، این میزان ورزش را به روزی 60 دقیقه برسانید.

غذای سالم بخورید:

همه ما برای رشد به تغذیه سالم نیازمندیم چرا که خوراک نه تنها بر رشد جسمی و ظاهر انسان تاثیر می گذارد، بلکه در نحوه احساس و برداشت ما از محیط و رفتار ما نیز موثر است.

و اما تغذیه سالم تغذیه ای است که متعادل و متنوع باشد و تغذیه ای متعادل است که در آن از هر 5 گروه اصلی غذایی به مقدار مناسبی مصرف شود.

این پنج گروه عبارتند از:

  • نان و غلات
  • سبزی ها
  • میوه ها
  • شیر و فرآورده های لبنی
  • گوشت و جانشین های آن

علاوه بر این پنج گروه می توان از ویتامین ها و گیاهان دارویی نیز استفاده کرد و از فواید آن ها بهره برد اما هیچ یک از آن ها را به عنوان جایگزینی برای این موارد ذکر شده نمی توان در نظر گرفت؛ چرا که به عبارتی آن ها مکمل رژیم غذایی روزانه هستند.

5_همخوانی

همخوانی کتاب

مورد دیگری که باعث بهتر و بهینه خواندن شما می شود، همخوانی است.

شما می توانید افرادی اهل مطالعه و هم سو با خود پیدا کرده و با آن ها شروع به مطالعه یک کتاب کنید و سپس راجع به کتابی که مطالعه کردید بحث و گفتگو کرده و آن را از دید خود تفسیر کنید.

این کار موجب یادگیری بیشتر، افزایش انگیزه و توانایی در بیان بهتر و یادگیری چگونگی نقد کردن یک کتاب در شما می شود.

شرکت در گردهمایی و همخوانی های کتابخانه ها، مدارس و یا شبکه های مجازی نیز می تواند گزینه ی خوبی باشد.

و در آخر:

برای شرکت در جلسات همخوانی مجموعه برگ اول، عضو کانال ((تلگرام ما )) شوید.

نیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *