هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کتاب بیشعوری را نخوانید! 4 سوالی که پاسخ ندارد.

آیا کتاب بیشعوری اثر خاویر کرمنت یک کلاهبرداری عظیم ادبی بوده؟ آیا نویسنده ای در آمریکا اصرار عجیبی در پنهان کردن هویت خود دارد؟ آیا نواقص و تمام نشانه هایی که ناقض صحت این کتاب هستند اتفاقیست؟

خاویر کرمنت کیست؟

آیا این کتاب خارج از ایران شناخته شده است؟

آیا منابع این کتاب قابل اتکا هستند؟

آیا ما تجربیات یک دکتر را می خوانیم؟

نتیجه گیری

چند سالی هست که در محافل ادبی، رسمی، غیر رسمی، کوچه بازاری و تقریبا هر محفلی که میتوان در آن چیزی را نقل یا سفارش کرد، اسم کتاب بیشعوری کم رنگ نمی شود.

این روز ها، با هر صنف و سنی از جامعه که در ارتباط باشید، احتمال رو به رو شدنتان با ادبیات کوبنده ی (تو یک بیشعوری) اصلا کم نیست.

ممکن است به خاطر توصیه ای اخلاقی به یک نوجوان، در همان لحظه پاسخ (تو یک بیشعور خود بزرگ بین هستی) را بگیرید.

سخنانی که تا همین چند سال پیش رفتاری نسبتا پیشبینی نشده و البته نا متقارن با هنجار های کلی جامعه بود.

این کتاب بیشعوری چه بود؟ مدتی از چشم ها دور ماند، ناگهان ظهور کرد و بسیار سریع در محافل صاحب اعتبار و امتیاز، جایگاهی کسب کرد.

تا به خودمان آمدیم متوجه شدیم هر فرد تحصیل کرده و سرشناسی یا در رسانه ای تبلیغ از محاسن کتاب بیشعوری میکند یا غیر مستقیم از لفظ غالب این کتاب برای اثبات بیشعور بودن برخی استفاده می نماید.

آنقدر فروش، چه نسخه ی چاپی، چه نسخه ی دیجیتال. آنقدر نقل قول و روایت از این کتاب آن هم نه از یک نفر و نه از افراد غیر متخصص!

یعنی ممکن است با یکی از بزرگ ترین کلاهبرداری های ادبی تاریخ کشورمان مواجه باشیم؟!

نقد و برسی کتاب بیشعوری از خاویر کرمنت

و اما پاسخ ها:

در وهله ی اول

خاویر کرمنت کیست:

این اسم با هر روش جستجو و تحقیق ممکن، وجود خارجی ندارد!

برای اثبات این امر باید گفت؛ شما اگر در گوگل خاویر کرمنت را سرچ کنید، صرفا به چندین فروشگاه میرسید که کتاب بیشعوری را برای فروش گذاشته اند و یا چند وبسایت که به هیچ عنوان معتبر نیستند و نمیتوان به ادعای آن ها در خصوص خود شخصیت خاویر کرمنت، اتکایی کرد (گرچه حتی در سایت های فارسی غیر معتبر نیز هیچ مشخصاتی از این اسم وجود ندارد) به شکلی که هیچ مشخصات حقیقی از فردی به اسم خاویر کرمنت نمی توانید پیدا کنید.

تنها چیزی که ممکن است کمی شما را دل خوش کند، ادعای یک وبسایت در خصوص اسم خاویر کرمنت است که اشاره دارد؛ این اسم در واقع لقب آن نویسنده است و کسی از آن چیزی نمی داند.

تا اینجا ممکن است بگویید: خب خاویر کرمنت که ایرانی نیست که در جستجوی نام فارسی آن به نتیجه ای رسید!

ولی باید گفت این اسم در سرچ انگلیسی نیز هیچ مشخصاتی را از خود به ثبت نرسانده است. باز با سرچ اسم انگلیسی خاویر کرمنت یا به اصطلاح کتاب بیشعوری (A*shole No More) به جز چند سایت فروش کتاب دیجیتالی، به نتیجه ای نمی رسید.

جالب این است که نسخه ای از این کتاب، در آمازون برای فروش منتشر شده است که علاوه بر این که منتشر کننده ی آن یک نام کاربری به اسم خاویر کرمنت است که هیچ عکس یا هویت یا مشخصاتی ندارد و صرفا چند کتاب منتشر کرده است، دست بر قضا یکی از آن ها هم عین ترجمه شده ی فارسی کتاب بیشعوری است.

جالب تر آن که در نسخه ی فارسی کتاب بیشعوری بارها در پاورقی ها بیان میشود(برای مثال پاورقی صفحه 44) که کتاب بیشعوری در جهان فروش میلیونی داشته و به زبان بی زبانی گفته میشود تمام دنیا عاشق این کتاب است.

با این حال نسخه ی دیجیتالی این کتاب در تمام سایت های انگلیسی کمتر از دو هزار نسخه فروش داشته است.

یعنی کتاب بیشعوری چه نسخه ی انگلیسی آن چه نسخه ی فارسی آن در آمازون و تمامی سایت های انگلیسی اصلا دیده نشده که بخواهد فروش میلیونی هم داشته باشد.

stop min

با همه ی این ها حال چه نتیجه ای میتوان گرفت؟

نویسنده ای که هیچ مشخصاتی از آن پیدا نمی شود. کتابی که ادعا میشود در جهان بسیار رشد انفجاری داشته ولی حتی صد نظر هم درباره ی آن پیدا نمی شود و حتی فروش چند هزار تایی هم نداشته است. کتابی که بیشتر از نود درصد محتوایی که می توانید راجع به آن پیدا کنید به زبان پارسی است و چه در آمازون چه در گود ریدز بیشترین میزان نظر دهنده ها و بیننده های آن ایرانی بوده اند. کتابی که گوگل بوک هیچ اطلاعاتی از نویسنده ی آن به شما نمی دهد.

اگر تا الان این مسئله برای شما عجیب بوده است باید شما را به ادامه ی این مقاله دعوت کنم زیرا بسیاری از عجایب دیگر کتاب بیشعوری، در انتظار شماست…

book min

آیا این کتاب خارج از ایران شناخته شده است؟

همان گونه که در بخش قبلی هم به این موضوع اشاره شد، علاوه بر این که هیچ مشخصات یا اطلاعاتی از کلیت کتاب بیشعوری و نویسنده ی آن موجود نیست، هیچ محبوبیت یا فروش حتی نسبتا بالایی هم در سوابق آن یافت نمی شود.

به گونه ای که با اندکی تعمل و جستجو بسیار راحت متوجه می شوید در جستجوی نام انگلیسی کتاب بیشعوری یا نویسنده آن، به هر وبسایتی که مراجعه کنید، بیشتر از هفتاد درصد نظر دهندگان یا نامی پارسی دارند یا نظر آن ها به زبان پارسی درج شده است.

writer min

آیا منابع این کتاب قابل اتکا هستند؟

نکته ای که تیم تحقیقاتی مجموعه برگ اول را در همان لحظه ی اول میخکوب کرد، به قدری عجیب بود که شاید باورتان نشود!

بسیاری از اسامی نقل قول شده در کتاب بیشعوری یا وجود ندارند یا نامربوط هستند.

بله درست شنیدید؛ با اندکی تحقیق و برسی اسامی که از آن ها در قالب افرادی تاثیر گذار  (رئیس حزب فلان جا، فلان نویسنده، فلان کشیش، فلان بازیگر و…) یاد شده است متوجه می شوید که این اسامی در دنیای واقعی یافت نمی شوند یا آنی نیستند که در این کتاب بیان شده است.

مثلا وقتی حرف از یک منتقد بسیار معروف میشود که در اتوبیوگرافی مربوط به زندگی اش فلان گونه گفته، بعید است ما نتوانیم آن فرد را پیدا کنیم؛ ولی در این کتاب این چنین اسامی بسیار است.

برخی نمونه ها:

صفحه 57: Charles Cumberbund

صفحه 69: Naomi Gadfly

 صفحه 72: Alice Goober

صفحه 86 : Prutella Worthington

صفحه 95: Adolf Schneider

 صفحه 106 : Sidney Koan

و کلی موارد دیگر که پیدا کردن آن را به خود شما واگذار می کنیم.

جالب است بدانید با این حال باز برخی عزیزان و مدافعان هستند که میگویند: نویسنده خود در کتاب گفته است که تمامی اسامی نوشته شده در این کتاب دروغین هستند؛ پس من باب همین است که اسامی را نمی توان پیدا کرد.

در پاسخ به این عزیزان باید گفت:

اسم هایی که مقصود این نویسنده بوده است، نام به اصطلاح بیماران او بوده (مثلا جهت حفظ حریم شخصی آن ها)

و مقصود او از ساختگی بودن تمامی اسامی، نام آن هایی که مطلبی از آن ها را نقل کرده نبوده است (وگرنه میبایست نام شکسپیر را نیز عوض میکرد.)

از این گذشته مگر میشود وقتی شما برای اثبات یک گفته یا تئوری استناد به یک گفته یا یک مدرک دیگر می کنید نام صاحب اثر را تحریف کنید؟!

به عبارتی دیگر وقتی شمایی که کتاب بیشعوری را مطالعه می نمایید و مدرکی بر واقعی بودن یا تجربی بودن روایات نقل شده ی آن پیدا نمی کنید؛ چاره ای جز شک کردن به آن ندارید.

doctor min

آیا ما تجربیات یک دکتر را می خوانیم؟

 حال مال نویسنده ی گم نامی داریم که نه مدرکی برای وجود داشتن خودش (حداقل به آن گونه ای که ما گمان می کنیم) و نه مدرکی برای وجود داشتن افرادی که از آن ها برای قوت بخشیدن به نوشته هایش نام برده است، وجود ندارد.

همچنین ادعای پر فروش بودن کتاب بیشعوری در خارج از ایران نیز، کاملا بی اساس است و هیچ مجموعه ای خارج از ایران، طبق تحقیقات تیم ما (شما هم حتما برسی کنید) فروش بیش از هزار جلد(در نهایت) از این کتاب نداشته است.

با همه ی این ها حال میتوان به هویت نویسنده شک کرد.

آیا او واقعا دکتر روانشناس است؟ آیا هر آن چه نوشته مربوط به تجربیات اوست؟ یا صرفا جهت شوخی با شعور یک ملت ، نود درصد آن  را بیشعور خطاب میکند؟

از این گذشته اگر مقصود ما پذیرفتن نوشته یک دکتر روانشناس است که ادعای بیشعور بودن نصف بیشتر دنیا را می کند، باید کمی حساس تر باشیم.

برای این حساس بودن کافیست به این نکته توجه کنیم که این نویسنده توسط نود درصد نوشته های خودش، یک بیشعور  به تمام معناست (حتما برسی کنید)

book 2 min

نتیجه گیری:

با برسی تمامی مواردی که در بخش های بالا بیان شد، می توانیم مشکوک به یکی از بزرگ ترین اهانت های ادبی کل کشورمان باشیم.

کتابی که نویسنده ی آن مشخص نیست.

منابع آن مشخص نیست.

صحت آن مشخص نیست.

هدف آن مشخص نیست.

 کتابی که با تمامی این موارد، چندین سال در کشورمان جزو پر فروش ترین کتاب ها بوده و چندین بار در رسانه های اصلی کشورمان، مردم تشویق به مطالعه آن شدند.

آیا کسی از خود سوال نکرد که این را که نوشته؟ آیا واقعا دکتر است؟ آیا فلان اسمی که گفته میشود فلان چیز را گفته پس درست است، واقعا وجود دارد؟
این نویسنده که گفته می شود اهل آمریکا است پس چرا در آمریکا از همان لحظه انتشار تا کنون ده هزار بیننده هم نداشته؟ هزار نسخه فروش هم نداشته؟

آیا واقعا میخواهیم خود آگاهمان را به هر آن چه از راه رسید بسپاریم؟

هاکو پاکزاد وب‌سایت
هاکو پاکزاد هستم 28 ساله علاقمند به هوش مصنوعی ، نانو ذره ، مطالعه ، قهوه و موسیقی ، چند سالی هست مشغول طراحی گرافیک و برنامه نویسی هستم و تلاش می کنم بیشتر یاد بگیرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *