هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی 10 تا از کتاب هایی که فیلم شدند

در این مقاله قرار بر این است تا شما را با 10 تا از کتاب هایی که فیلم شدند آشنا کنیم. کتاب هایی که هریک در نوع خود، حرفی برای گفتن دارند…

1_رستگاری در شاوشنک

رستگاری در شاوشنک

اولین کتابی که در لیست کتاب هایی که فیلم شدند قرار می گیرد؛ رستگاری در شاوشنک، مجموعه رمانی کوتاه نوشته ی استیون کینگ است که در سال 1987 انتشار یافت.

اما جالب است بدانید که فیلم ساخته شده ی این اثر، بیشتر از رمانش مورد توجه قرار گرفت و درخشید؛ همچنین این اثر رتبه یک imdb را نیز از آن خود کرده و جزو 250 فیلم برتر است.

گرچه رستگاری در شاوشنک هنگام انتشار با استقبال منتقدان رو برو شد و به‌ ویژه برای داستان و نقش‌ آفرینی رابینز و فریمن مورد تحسین قرار گرفت، اما این فیلم یک شکست در گیشه بود و تنها 16 میلیون دلار در نخستین نمایش خود فروش داشت.

دلایل زیادی برای شکست فیلم در آن زمان ذکر شده است؛ از جمله:

رقابت با فیلم‌ هایی مانند داستان عامه‌ پسند و فارست گامپ، عدم محبوبیت عمومی فیلم‌ های زندان، نبود شخصیت‌ های زن و حتی عنوان فیلم که برای تماشاگران گیج‌ کننده تلقی می‌ شد.

اما این فیلم در ادامه نامزد دریافت چندین جایزه، از جمله هفت جایزه ی اسکار شد.

نمایشی مجدد از طریق سینما،که ترکیبی با دریافتی‌ های بین‌ المللی بود، فروش گیشه فیلم را به 58/3 میلیون دلار رساند.


از جمله تفاوت هایی که در نسخه فیلم و کتاب این اثر می شود اشاره کرد می توان گفت:

لحظات و بخش های اورجینالی که در فیلم دیده می شود و حتی روند بهتر داستانی که در آن وجود دارد.
علاوه بر این ها پر رنگ تر کردن بسیاری از شخصیت ها و حذف یکسری از متون داستان که در همه فیلم هایی که اقتباسی از یک کتاب هستند می توان دید هم در این فیلم وجود دارد.

خلاصه داستان:

اندی دوفرین، بانکدار جوانی است که به جرم قتل همسرش به حبس ابد در زندان ایالتی شائوشنک محکوم می شود.

وی تأکید می کند که جرمی مرتکب نشده است، ولی قاضی او را گناهکار اعلام می کند و او باقی عمر خود را به حبس در زندان محکوم می شود.

از طرفی آلیس بوید رِدینگ که یکی از زندانی های سیاه پوست در زندان است و به این شهرت دارد که می تواند هر چیزی را در زندان فراهم کند …

2_روانی آمریکایی

 روانی آمریکایی

رمان روانی آمریکایی که در ژانر های کمدی سیاه، ترسناک و روانشناختی قرار می گیرد، در سال 1991 توسط برت ایستون الیس نوشته شده است.

فیلم این رمان اولین بار در سال 2000 میلادی یعنی 9 سال پس از چاپ کتاب، با کارگردانی ماری هرون و ایفای نقش بازیگران مشهوری همچون کریستین بیل، ویلم دفو، جرد لتو و جاستین ثرو در معرض تماشای مخاطبان قرار گرفت.

همچنین این فیلم 100 دقیقه‌ ای با هزینه‌ ی 7 میلیون دلاری، بیش از 30 میلیون دلار گیشه کسب کرد و گرچه برای مخاطبانی که طعمش را چشیدند، لذت‌ بخش بود، اما به دلیل نقد عمیق و البته نا هم‌ راستا بودن با کلیّت ایالات متحده، آن‌ چنان که باید و شاید همه‌ گیر نشد.


بعد از انتشار این فیلم اسم کتابش بر سر زبان ها افتاد و کتابش هم توانست فروش بهتری داشته باشد و موفقیت کسب کند.

برای تفاوت این اثر با کتابش، مثل اکثر فیلم ها می توان به:

کم کردن یک سری دیالوگ ها اشاره کرد؛ ضعیف تر کردن شخصیت ها و کم کردن مقدمه چینی های این داستان به نسبت آنچه که در کتاب آمده هم، از دیگر تفاوت ها است.

خلاصه داستان:


پاتریک بیتمن (کریستین بیل) جوانی اهل نیویورک و معقول و خوش سر و لباس است. اما در پشت این چهره ی او، یک هیولا نهفته است. بیتمن شب‌ ها کار واقعی اش را شروع می‌ کند و…

3_بر باد رفته

بر باد رفته


بر باد رفته مجموعه رمانی تالیف شده توسط مارگارت میچل در ژانر جنگی.درام است که در سال 1939 توانست کاندید برنده جایزه ادبی پولیتزر شود.
فیلم این اثر با هزینه‌ ی ساخت 3/85 میلیون دلاری توانست با فروش 390 میلیون دلار یکی از پرفروش ترین و پر بازدید ترین های سینما باشد.


در فیلم کلارک گیبل و ویوین لی دو نقش اصلی فیلم را ایفا می‌کنند. لسلی هاوارد، اولیویا دی هاویلند، هتی مک‌دنیل، ان رادرفورد باربارا اونیل، توماس میچل، جرج ریوز، اولین کیز، اسکار پولک، فرد کرین و آلیشیا رتاز دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مدت زمان این فیلم حدودا 221 دقیقه است که همراه با موسیقی آغاز فیلم، موسیقی استراحت بین فیلم، موسیقی ورود و خروج فیلم حدود 238 دقیقه می‌شود.

تولید این فیلم از ابتدا دشوار بود. فیلمبرداری به دلیل قرارداد پیچیده کلارک گیبل با استودیو دیگر و قرض گرفتن او توسط سلزنیک برای نقش رت باتلر و همچنین برای پیدا کردن شخص مناسب برای نقش اسکارلت اوهارا که منجر به مصاحبه 1400 زن شد، 2 سال به تعویق افتاد.

فیلمنامه اصلی توسط سیدنی هاوارد نوشته شد و توسط چندین نویسنده مورد بازنگری زیادی قرار گرفته شد تا سرانجام این فیلمنامه مناسب ابعاد سینمایی هالیوود شود.

تفاوت های بسیار زیادی بین کتاب و فیلم این اثر دیده می شود؛ مثل:

حذف بسیاری از شخصیت ها، دیالوگ های بسیار مهم، حذف بسیاری از روابط افراد و نبود بسیاری از احساساتی که در کتاب به خوبی بیان شده است اما در فیلم دیده نمی شود.

خلاصه داستان:

اسکارلت دختر یکی از مزرعه داران بزرگ است که موج جنگ، زندگی او و خانواده اش را تحت تأثیر قرار می دهد و او در عین حال که درگیر احساسات گذشته اش است باید با دوران جدید پس از جنگ سازگاری پیدا کند اما …

4_هری پاتر

هری پاتر

فکر نمی کنم کسی باشد که تا به حال اسم هری پاتر را نشنیده باشد و یا فیلم یا کتاب هایش را دیده و خوانده و طرفدار آن نشده باشد.


هری پاتر مجموعه‌ای از 7 رمان با شهرت و فروشی جهانی است؛ اثری از جی.کی. رولینگ، نویسندهٔ بریتانیایی که در تاریخ 1997 تا 2007 انتشار یافت.

کالکشن فیلم های هری پاتر شامل 8 قسمت می شود و یکی از پرطرفدارترین فیلم هایی می باشد که سرو صدایی جهانی به پا کرده است.

تفاوت بین کتاب و فیلم:


فیلم های هری پاتر طبق نظر نقد کننده ها و کسانی که کتاب را خواندند، قابل مقایسه با کتاب هایش نیست چرا که در دنیای کتاب های هری پاتر، جهانی وسیع‌ تر، کامل‌ تر و شخصیت هایی پخته را مشاهده می کنید.

خلاصه داستان:
هری پاتر پسر یتیمی است که توسط خاله و شوهر خاله خود بزرگ شده است. در سن یازده سالگی روبیوس هاگرید، مردی غول پیکر، از او دعوت می‌ کند که به مدرسه جادوگری هاگوارتز بیاید. هم چنین به او می‌ گوید که مادر و پدرش هم جادوگر بودند و به دست جادوگر شیاطین، لرد ولدمورت کشته شده‌اند. ولدمورت، اقدام به کشتن هری نیز کرده ولی موفق به این کار نشده است. به همین دلیل به هری لقب «پسری که زنده ماند» را داده‌اند.

5_پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک

رمان پارک ژوراسیک در ژانر علمی تخیلی، اکشن و ترسناک است که جزو برترین کتاب های زمان خود بوده و به نویسندگی مایکل کرایتون در سال 1990 منتشر شد و در سال 1993 فیلمی از این اثر ساخته شده است.


همچنین این اثر جزو 250 فیلم برتر imdb می باشد که برنده سه اسکار تدوین صدا، بهترین میکس صدا و بهترین جلوه‌ های تصویری شد.


این فیلم با بودجه 95 میلیون دلاری توانست بیش 1 میلیارد دلار فروش کند که رکوردی در بین تمام فیلم ها بود.


اگر به سبک اکشن و علمی تخیلی علاقه دارید، حتما فیلم این اثر را تماشا کنید، چرا که جزء بهترین جلوه های تصویری است.
حس لذت، هیجان و ترسی که در کنار دایناسور ها تجربه می کنید، شما را به صندلی میخکوب خواهد کرد.

فیلم این اثر اقتباس نسبتا کاملی از خود کتاب است.

خلاصه داستان:

دانشمندان یک جزیره پارکی.تفریحی ساخته و در آن دایناسور ها را شبیه‌ سازی کرده‌ اند. جان هموند، گروهی از دانشمندان را برای بازدید از پارک، پیش از بازگشایی همگانی فرا می‌ خواند. به سبب سهل انگاری کارکنان، دسته ای از دایناسور ها آزاد می‌ شوند و بازدیدکنندگان و کارشناسان می‌ کوشند برای نجات خود از جزیره بگریزند…


6_غلاف تمام فلزی

 غلاف تمام فلزی

کتاب Short-Timers، یک رمان با موضوع جنگ ویتنام است که گوستاو هاسفورد، یکی از سربازان نیروی دریایی آمریکا، آن را به رشته‌ ی تحریر درآورده است.


فیلم این اثر با نویسندگی استنلی کوبریک با ژانر درام.جنگی ساخته و در سال 1987 عرضه شد.


این فیلم با حاشیه های زیادی روبرو شد؛ کوبریک، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این فیلم که چندسالی کم کار شده بود، با این فیلم توانست سرو صدای زیادی به پا کند و تحسین بسیار از منتقدان را بگیرد.
این فیلم با بودجه 30 میلیون دلاری، توانست بیش از 50 میلیون دلار فروش گیشه کند.


همچنین این فیلم برنده چندین جایزه از جمله کاندید و کسب بهترین فیلم اقتباسی شد.

خلاصه داستان:

عده ای داوطلب در کمپی نظامی تربیت می شوند و بعد از طی کردن دوره ی آموزشی، عده ای از آنها به عنوان نظامی و یکی به عنوان خبرنگار، عازم جنگ ویتنام می شوند و ..

7_پدر خوانده

 پدر خوانده

کتاب پدر خوانده که در سال 1969 عرضه شد، یکی از برترین اثر هایی است که در تاریخ می تواند وجود داشته باشد.

با شنیدن این اسم ممکن است تجسم افرادی که باند های مافیایی را تشکل داده‌اند در ذهنتان بیاید، یا موزیک زیبایی که در فیلم این اثر شنیده‌ ایم را به خاطر بیاورید. اثری که هیچ مشابه‌ ای ندارد و رمانی با داستان و شخصیت های منحصر به فرد.

پدر خوانده، مجموعه رمان های مهمی با نویسندگی ماریو پوزه است که تصویری صحیح و صریح از فعالیت مافیا در آمریکا را به تصویر می کشد و به نوعی بخشی از میراث تاریخی این کشور است.


این مجموعه جز پر فروش‌ ترین کتاب‌ های تاریخ نشر آمریکا است در تاریخ نشر جهان نیز در رتبه‌ های نخست قرار دارد.

خلاصه داستان:

داستان این رمان مربوط به سال 1972 می شود که دون ويتو کورلئونه ،يکي از روسای پرقدرت مافيا، به خاطر کمک هايش به مهاجران ايتاليايی در نيويورک به پدرخوانده شهرت می یابد. پس از مرگ دون ويتو، جاي او را پسر کوچک خانواده، مايکل مي گيرد که پيش از اين علاقه ای به فعاليت های غير قانونی خانواده اش نداشته است. مايکل خيلی زود به پدرخوانده ای جدید تبدیل می شود و …

8_دفترچه خاطرات

دفترچه خاطرات

دفترچه خاطرات رمانی در ژانر عاشقانه، رمانتیک و درام، نوشته نیکلاس اسپارکس است که از داستانی واقعی الهام گرفته شده و در سال 1996 انتشار یافت.
فیلمی از این اثر در سال 2004 به کارگردانی نیک کاساوتیس با بودجه 29 میلیون دلاری توانست بالاتر از حد انتظارات، یعنی بیش از 115 میلیون دلار، فروش گیشه کند.

خلاصه داستان:

الی برای گذراندن تعطیلات به همراه والدین خود به شهری کوچک رفته و با نوآ آشنا می شود. اما مادر الی به این عشق بها نمی دهد و سعی در از بین بردن رابطه الی و نوآ دارد.

پس از پایان تعطیلات تابستانی و بازگشت الی به شهر، نوآ شروع به فرستادن نامه به او می کند اما با جلوگیری مادر الی از رسیدن نامه های نوآ به او، کم کم خاطره عشق آن دو کم رنگ می شود و….

9_ارباب حلقه ها

ارباب حلقه ها

ارباب حلقه ها یک رمان خیال‌ پردازی.حماسی نوشته ی مؤلف و دانشور انگلستانی جی. آر. آر. تالکین است.

داستان این رمان در سرزمین میانی رقم می‌خورد؛ مکانی مانند زمین، در زمان‌ های گذشته.

این داستان به عنوان دنباله‌ ای بر کتاب کودکان هابیت، نوشته ی تالکین در سال 1937 آغاز شد، اما در نهایت به اثری بسیار بزرگ‌ تر بدل شد.

ارباب حلقه ها به صورت مرحله‌ ای، میان سال‌ های 1937 تا 1949 نوشته شده‌ است.

ارباب حلقه‌ ها با فروش بیش از 150 میلیون نسخه در جهان، یکی از پر فروش‌ ترین کتاب‌ هایی است که تاکنون نوشته شده‌ و هفتمین رتبه در فهرست پر فروش ترین کتاب های جهان را از آن خود کرده است.

خلاصه داستان:


داستان این کتاب راجع به یک حلقه‌ ی باستانی است که قرن‌ ها پیش گم گشته، و حالا دوباره پیدا شده است و از دست تقدیر، به هابیتی جوان بنام فرودو رسیده است. وقتی که گندالف می‌ فهمد که این حلقه، همان حلقه یگانه ارباب تاریکی، سائورون است …


10_باشگاه مشت زنی

باشگاه مشت زنی

باشگاه مشت زنی رمانی در ژانر درام، روانشناختی و اکشن است که در سال 1996 با نویسندگی چاک پائولانیک انتشار یافت.
این اثر به خوبی شناخته نشده بود، اما نظر لارا زیکسن یکی از تهیه کننده های معروف دهه نود را به خود جلب کرد و با استخدام جیمز اولز سعی داشتند، اقتباسی از این فیلم را بسازند.


وجود دیوید فینچر، کارگردان این اثر که یکی از بزرگترین کارگردانان آمریکایی است و بازی برد پیت در این فیلم، شاهکاری بی‌ نظیر را خلق کرد؛ به طوری که با بودجه 63 میلیون دلاری، توانست بیش از 100 میلیون دلار فروش گیشه کند.

این فیلم در سال1997 جوایز Pacific Northwest Booksellers Association و Oregon Book Award (جایزه ی بهترین رمان) را از آن خود کرد.

همچنین این فیلم جزو پر بحث ترین فیلم های دهه نود بود و از این رو اسم نویسنده و کتاب بیشتر شنیده شد.

تفاوت این فیلم و کتابش را می توان به:

حذف یکسری مسائل +18 سال و اثر گذاری هایی در کتاب بودند؛ همچنین حذف بخش های فرعی، بسیاری از دیالوگ ها و ضعیف کردن بسیاری از شخصیت ها اشاره کرد.

خلاصه داستان:

این داستان درباره جوانی است که پی می برد به کمک مشت بازی با دست های خالی، بیش از هر زمان دیگری احساس زنده بودن می کند. او و تایلر دردن که دوستانی صمیمی هستند، هفته ای یک بار با هم ملاقات می کنند تا با هم مشت بازی کنند ولی کم کم باشگاه آنها محبوبیت زیادی پیدا می کند و…


نیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *