هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چگونه کتابخوان بهتری شویم؟

امروز در این مقاله قرار است 5 تا از نکات اصولی و بسیار تاثیر گذار در بهبود کتابخوانی را به شما آموزش دهیم.

چگونه کتابخوان بهتری شویم؟

1_فن بیان

اولین و مهم ترین بخشی که باید هنگام کتابخوانی به آن توجه کرد، صحیح و روان خواندن آن کتاب است.
شیوه بیان صحیح و روان در جهان اجتماعی و کتابخوانی، حس و کاریزمای بیشتری به وجود می آورد.


فن بیان در اکثر مواردی که صدای ما در آن دخیل هستند بسیار مهم است؛ مواردی از جمله: گویندگی، دوبله، قصه گویی، شعر خوانی، خوانندگی، سخرانی و ارتباطات. مخصوصا در مشاغلی که مشتری مدار می چرخند و …


نکته بعدی در مبحث فن بیان، لحجه است.

ممکن است شما در جایی زندگی کنید که لحجه منحصر به فرد خودش را داشته باشد؛ گرچه می توان با به کار بردن آن لحجه، باعث گسترش و شناخته شدن آداب و رسوم محلی خود به دیگران شد اما در مواردی نیاز است بدون لحجه صحبت کردن را بلد باشید تا بتوانید کلمات را بدون لحجه ادا کنید.

اگر می خواهید لحجه ی خود را حذف کنید و به شکل صحیح تری سخن بگویید، ساده ترین راهکار ممکن دیدن اخبار و فیلم های دوبله فارسی و همچنین برنامه هایی که در آن گویندگی و سخنوری درحال انجام است، می باشد(در هنگام دیدن این گونه برنامه ها ابتدا بدقت مطالب را گوش دهید، سپس با مجری تکرار کنید)

برای از بین بردن لحجه، در وهله ی آخر می توانید زیر نظر استادان فن بیان و گویندگی آموزش ببینید.


2_انتقال احساسات

دومین نکته ی بسیار مهم در امر کتابخوانی، انتقال صحیح احساسات به مخاطب است.
اگر شما در جمعی کتابی را بدون احساس بخوانید، آن کتاب برای مخاطبان شما کسل کننده خواهد بود و ارتباطی با آن برقرار نخواهند کرد.
اما باید این را هم در نظر بگیرید؛ حسی که شما در خواندن کتاب به مخاطب خود انتقال می دهید نباید بسیار اغراق آمیز یا بسیار ضعیف باشد. در واقع بیان احساسات شما باید به صورت دلنشین و باور پذیر باشد.

و اما برای یاد گیری این امر شما می توانید با گوش دادن به کتاب های صوتی، خواندن آن کتاب و گوش دادن به شعر خوانی های اساتید به درک بیشتری برسید و بتوانید خودتان را به جای نویسنده یا شخصیت های در کتاب قرار داده، و مطالب را با درک و فهم بیشتر و به زیبایی به مخاطب برسانید.

3_مقدمه

اگر شما دستی بر قلم داشته باشید می دانید یکی از مهم ترین و حساس ترین قسمت های یک کتاب، بخش اولیه یا مقدمه آن می باشد.


شروع هر چیزی مخصوصا کتاب، می تواند بیشترین تاثیر را بر شنونده داشته باشد، چرا که اگر کتابی به خوبی خوانده شود دیگران را تحت تاثیر قرار داده و مشتاق به شنیدن بقیه‌ ی آن خواهد کرد و عکس آن، اگر شروعی بد داشته باشید مخاطب شما دلسرد خواهد شد.


پس همیشه به یاد داشته باشید، شروعی طوفانی و تاثیر گذار را به مخاطبتان ارائه دهید.

همچین یادگیری این موضوع می تواند در زندگی اجتماعی شما در هنگام صحبت با دیگران و تاثیر گذاری هرچه بیشتر بر روی آن ها کمک شایانی کند.

4_به چالش کشیدن مخاطب

گاهی ممکن است کتابی که در جمع در حال خواندن آن هستید، کمی روند تکراری و یکنواخت داشته باشد.

در این صورت شما می توانید چالش ها و سوال هایی از جمله،(چه چیزی ممکن است رخ بدهد، بنظر شما در این قسمت اتفاق درستی افتاد، اگر این اتفاق می افتاد چه می شد، چه چیزی را تصور می کنیدو…) درباره کتاب در حین خواندنش بپرسید تا مخاطب را به فکر وا داشته و آن را با خود همراه کنید.


5_رعایت کلام و قواعد

یکی از مهم ترین اساس صحیح‌ خواندن، رعایت قواعد و آدابی است که در این زمینه وجود دارد، این قواعد شامل: (ویرگول، کاما، نقطه، پرانتز و…) می شود.

درست ادا کردن علائم نگارشی که در متن کتاب ها دیده می شود، برای بهتر درک کردن منظور و گفتار نویسنده، واجب است. تا حدی که در برخی از موارد، گذاشتن یک کاما اضافی و یا کم، می تواند معنی را به کلی عوض کند.

برای این امر بهترین راه این است که قبل از خواندن یک مطلب در جمع، آن را یک بار از قبل پیش خوانی کرده و به متن مسلط باشید تا از تپق زدن هم جلوگیری کنید.

نیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *